Geen pagina gevonden voor het weergeven van nieuwsitems

Verkoop de bestemming en niet het vliegtuig

Binnen de minor ‘Startup Your Business in Technology’ aan de Hogeschool van Amsterdam richten studenten een eigen startup op en moeten ze deze vervolgens succesvol in de markt zetten.
Ze worden hierin begeleid door middel van coaching, workshops, excursies en inspirerende gastlezingen. De opleiding zet daarom regelmatig experts en ervaringsdeskundigen in die verschillende aspecten van ondernemerschap willen belichten.
Op 28 november werd Business Coach Jerry van Staveren van jerryvanstaveren.nl uitgenodigd om zijn visie en ervaring te delen bij het volgende thema: Hoe positioneer je een startup online en promoot je deze door middel van Social Media?

Jerry van Staveren is een succesvolle business coach met een sterke online focus, die ondernemers helpt om meer omzet te realiseren en de transitie van hard werken naar smart werken te maken.

Zijn gastlezing in het auditorium van vorig jaar was aanleiding om hem dit jaar opnieuw uit te nodigen.

“praktijkervaring is niet een manier om te leren, het is dé enige manier om te leren”

jerry

Tijdens zijn interactieve lezing nam Jerry van Staveren de studenten/ondernemers mee vanaf de basis naar de strategie achter een sterke online positionering en hoe je deze praktisch online uit rolt.

“Alles staat of valt met je doelgroep. Wat is hun pijn, hun grootste knelpunt of welk plezier willen ze ervaren met jouw product? Wat onderscheidt jouw product daarin van alle anderen en waarom zouden mensen dat moeten kopen? Wat is het voordeel of nog beter: Wat is het voordeel van dat voordeel?

Wanneer je jouw product positioneert alsof het voor iedereen is zal je geen groot succes bereiken. Spreek je iedereen aan, dan spreek je namelijk niemand direct aan. Niemand zal zich echt aangesproken voelen. Stel dus jouw ideale klant samen en ga deze direct aanspreken. Doe geen schot hagel in de hoop dat jij je doel raakt, maar ga gericht met scherp schieten”

Nadat de strategie duidelijk was bepaald was het tijd om de uitspraak door te nemen waar Jerry van Staveren het meest bekend om staat: Verkoop de bestemming en niet het vliegtuig.

“Als ondernemers zijn we al emotioneel betrokken bij ons product, daarom is begrip zo belangrijk voor ons. Wanneer een potentiële klant goed begrijpt wat jouw product inhoudt, dan zal hij of zij het wel overgaan tot aankoop, toch? We steken daarom veel tijd in het delen van de specificaties van ons product.

Wat we echter vergeten is dat we hiermee niet alleen de klant gaan verzadigen met informatie, maar ook alleen maar bezwaren gaan oproepen. De klant wil namelijk een bepaald doel bereiken met jouw product, een bestemming. En in plaats van dat wij ons focussen op die bestemming, steken we al onze tijd en aandacht in het middel. In het delen van de specificaties van het vliegtuig.

Maar welk middel ze op hun bestemming gaat brengen interesseert niemand, als ze maar op de bestemming komen.”

Het was een waardevolle dag met een mooie interactie vanuit het publiek. De studenten hebben alle handvaten aangereikt gekregen om hun product succesvol te introduceren in de markt en daar social media als kapstok in te gebruiken.