-
KOFFIEDIK ALS GRONDSTOF VOOR UNIEKE PRODUCTEN
KOFFIEDIK ALS GRONDSTOF VOOR UNIEKE PRODUCTEN

Nederlanders zijn fanatieke koffiedrinkers. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander 2,4 koppen koffie per dag drinkt. Hierdoor produceren we met z’n allen meer dan 100.000 kilo’s koffiedik per dag. Meer dan 100.000 kilo materiaal dat als waardeloos restproduct wordt gezien en direct in de afvalbak belandt. Ik zie deze enorme hoeveelheid koffiedik niet als restproduct, maar als waardevolle grondstof voor unieke producten. Dat is de basis van Coffee Based.

Producten met een verhaal

Onder de noemer Coffee Based ontwikkel ik van de reststroom koffiedik nieuwe producten, zoals schalen, lampen en folies. Koffiedik staat centraal, daarom houd ik de bruine kleur en de koffiegeur zoveel mogelijk intact. Ook laat ik het feit dat koffie een natuurproduct is in zijn waarde. Ik meng het koffiedik alleen met bindmiddelen van natuurlijke afkomst. Op die manier vertellen mijn producten een verhaal aan de maatschappij over hergebruik van afval.

Cirkel sluiten tussen reststroom en gebruiker

Coffee Based is een succes als ik samen met mijn compagnons de cirkel weet te sluiten tussen de reststroom koffiedik en bedrijven met een vraag naar unieke producten. Coffee Based zet koffiedik om in producten die bij voorkeur weer terug gaan naar ‘de koffiedikleverancier’. Denk bijvoorbeeld aan een kantoor waarvan het koffiedik wordt omgezet in dienbladen die het eigen personeel weer gebruikt om koffie voor collega’s te halen. Zo maken wij de kring rond!

Mijn punt: Koffiedik verdient een betere bestemming dan de afvalbak

Bron: Hogeschool van Amsterdam

HvA-startup maakt Amsterdamse Zuidas levendig

Verkoop de bestemming en niet het vliegtuig

Van niks naar ondernemer, in een week.

In twee dagen een festival organiseren.

Top ondernemer worden? Zo doe je dat!

Startup Tech Event 2016

KOFFIEDIK ALS GRONDSTOF VOOR UNIEKE PRODUCTEN

Van hard werken naar smart werken

Netwerken

Ondernemersmarkt

AMSTA INSTALLEERT ‘MAGISCH INTERACTIEF SCHILDERIJ’ IN WOONKAMER

Wat is branding?

Vanmorgen Stond Je Nog Op Je Benen. Morgen Zit Je In Een Rolstoel.

Mind Changing Event

Wat zeg je?

Schokkend? Inspirerend? Leerzaam?

Wij doken ‘Into the great wide open’…

Van een blik worst naar een fiets…

Trade Challenge

Hoe maak je ondernemen binnen onderwijs overzichtelijker?

SAMENWERKING MET RECHTSWINKEL DE CLINIC

PRODUCTEN VAN BIOBASED PLASTICS NU BINNEN HANDBEREIK

‘Ondernemende spirit’ aankomende studenten

Opening Jonge OndernemersParlement 16 juni 2015 te Amsterdam

Coffee Based mag pitchen bij Knowledge Mile Boiling!

Blogs